woensdag 28 januari 2015

Afscheid...

Woensdag 28 januari, we hebben vanmiddag weer een gesprek. Als Jorrit weer stabiel is ga ik morgen weer werken, de situatie lijkt net als vorige week toen het ook afwachten was. Als ik de auto aan vol aan het gooien ben met 95 ongelood voordat ik naar Rotterdam vertrek, belt mijn moeder dat het gesprek eerder is vandaag en ik haast me naar Rotterdam...

Ik kom op tijd binnen en kan nog even naast Jorrit zitten en tegen hem aan praten. De Hematologen zijn er en dus gaan we samen zitten in de familiekamer. Saar is er met Erwin, maar die gaat even bij Jorrit zitten en mijn ouders zijn er, een kleine delegatie dit keer, we verwachten ook niet veel bijzonders...de IC arts begint met praten

..."Ik heb slecht nieuws...we zijn op het punt gekomen dat we Jorrit niet meer beter kunnen maken en hebben dan ook besloten om te gaan stoppen met hem stabiel te krijgen"...Zijn longen zijn zo slecht geworden door alle behandelingen, de Graft versus Host, de medicijnen, maar ook door de beademing. Zijn longen zijn inmiddels zo star dat ze niet zelfstandig kunnen functioneren, dat wisten ze van het weekend en al toch zijn ze over hun grens gestapt en hem op een manier gaan beademen die niet gezond is voor zijn longen en dus eigenlijk al wetende dat het alleen maar slechter zou worden.

Hem wakker laten worden is geen optie, het hele weekend hebben ze dit geprobeerd en elke keer werd Jorrit onrustig en ging hij in verzet...Jorrit kan zelfs met normale zuurstofondersteuning niet zelfstandig ademen. Als ze hem toch wakker zouden laten worden, dan moet de zuurstofdruk en frequentie omlaag en dat kunnen zijn longen niet aan en dan zou hij in paniek raken, niet wetende wat er gebeurt en denken dat hij zal stikken en dan zal stabiliseren moeizaam worden en daarbij zou Jorrit ondraaglijk lijden, dus is dit geen optie.

Jorrit is dus uitbehandeld en ze gaan hem niet meer oplappen als dat nodig is. Ze zullen de beademing afbouwen van ongezond beademen naar gezond beademen zoals ze de normale IC patiënten beademen, onder lage druk en met een normale hoeveelheid zuurstof. Als de CO2 waarde nu zal stijgen en Jorrit het niet zelf onder controle krijgt dan zullen ze hem er niet meer bij helpen en het laten oplopen.

Na het gesprek wordt de zuurstofdruk langzaam omlaag geschroefd, alsmede de frequentie. Hierdoor zakt zijn saturatie snel in en ook zijn CO2 waardes stijgen snel maar lijken te stabiliseren richting de 11. Het is nu wachten wanneer zijn lichaam er mee ophoudt, daar kunnen ze geen indicatie voor geven. Op het moment zakt zijn saturatie wel erg snel in en staat al op 59. Ik kan niet in een glazenbol kijken en weet niet of we hier morgen nog zitten, maar het lijkt allemaal wel erg slecht te gaan op het moment.

We moeten Jorrit laten gaan en dat is maar moeilijk te bevatten, hoewel we het al een tijdje hebben zien aankomen kunnen we maar moeilijk bevatten dat er op deze manier een einde komt aan zijn lange en zware ziekbed. We hadden allemaal gedacht dat hij het wel zou redden en kunnen niet bevatten hoe het leven er uit zal zien zonder zijn aanwezigheid. Hij is nu nog onder ons en daar putten we kracht uit, maar straks zal de kracht moeten komen uit de herinnering van Jorrit...levenspartner van Saar, vader van Pip en Jet, zoon van Bertus en Rita, broer van Tessa, schoonzoon, vriend, kennis, tennisleraar en mijn broertje.

We weten niet hoe lang het gaat duren dus nemen we alvast afscheid van hem, dat hebben we al vaak gedaan, maar nu weten we dat het waarschijnlijk de laatste keer zal zijn, want we weten niet of we die mogelijkheid nog een keer krijgen. Vannacht blijf ik samen met Saar bij Jorrit...

Saar zit nu naast hem...net als na de eerste week van zijn behandeling in december 2013 toen we afscheid moesten nemen omdat hij waarschijnlijk geintubeerd moest worden. Toen zei Jor..."Saar is genoeg, meer heb ik niet nodig"...


Fedor












38 opmerkingen:

  1. Wat heftig. Knap en mooi dat je dit zo kan beschrijven. We leven met jullie mee, heel veel sterkte

    Vicky

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is het moeilijk hierop wat te zeggen tegen jullie, maar ga het toch weer doen en weer proberen!

    Wat een hard bericht...Ook al zie je het tussen je woorden aan komen in de vorige blogs!
    nu is het eind gekomen,
    het eind van het vechten
    het eind van leven
    veel te vroeg moeten jullie afscheid nemen

    Lieve Jor, ik hoop dat je rustig in kan slapen. uit kan rusten van het enorme geknok wat je hebt geleverd. Respect wat je hebt geflikt jongen! complicatie na complicatie!

    Je was altijd een toffe gozer, positief in het leven. Een enorm trotse papa!
    voordat je het ziekenhuis in ging, stond je bij de bakker... Samen met Pip... ze stond te springen bij de chocolaatjes "kijk pap mag ik die. die is wel lekker" jij bestelde 5 gebakjes, en Pip kreeg dat lekkere chocolaatje. Het zijn de kleine dingen in het leven die het doen!
    En nu zal jij je kindjes nooit meer zien, nooit meer zien opgroeien! Zij zullen nooit meer wat tegen hun papa kunnen zeggen!
    Saar moet zonder jou door! Ze zal samen met de meiden door moeten!

    Saar, Fedor, Bertus, Rita, Tessa, family van Saar
    Enorm veel sterkte met afscheid nemen van Jor.

    Lieve Jor, het gaat je goed jongen!

    Veel liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve allemaal, heel veel sterkte. Zo lang gehoopt zoveel kaarsjes aan gestoken.....en nu ben ik heel stil en denk aan jullie allemaal.......
    Lon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Allemaal, het is stil in mij heel stil. Jeetje Jor wat hadden we de hoop dat je het allemaal zou klaren. Dit is een ongelijke strijd. Heel veel sterkte iedereen.en hele dikke knuffels xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel veel sterkte saar en de rest van de familie. Helaas heeft deze rot ziekte het gewonnen, maar wat heeft jorrit een strijd geleverd zeg. x gabrielle van der wel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel veel sterkte saar met de kids en de rest van de familie

    Els kuiper (vriendin van Tessa)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een broer en zus moeten niet nu al hun broer verliezen. Een papa en mama niet nu al hun zoon. En lieve Saar, jij moet niet nu al je man en de vader van je kindjes verliezen. Wat een harde strijd is dit toch geweest! Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte op dit vreselijke moment.

    Lieve Jorrit, wat krijg je hier nog van mee? Waar je ook bent, ik hoop vredig en altijd meekijkend naar je lieve dochters.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Jorriit, wat heb je gevochten jongen..... En nu...... Nu zijn we stil en verdrietig van dit onwerkelijke bericht.......we kunnen het niet bevatten.

    Lieve familie, wij wensen jullie alle kracht toe en denken aan jullie.

    Heel veel
    Liefs Witte, Torill en Tess

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve familie, waar zijn troostende woorden als je zo nodig hebt..
    Wat een oneerlijke strijd heeft jullie kanjer gestreden...
    Ik wens jullie allemaal heel veel,sterkte en kracht toe in deze o zo moeilijke tijd...
    Heel veel liefs Claire Gerlach

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een klote zooi.
    Altijd hoop. Dat die laatste blog niet geschreven hoefde te worden. Maar die is er nu toch. Wat oneerlijk. Ik wens heel de familie alle kracht die nodig is. Dikke knuffel christy rob, Robbie en mick

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lieve familie en vrienden van Jorrit, heel veel sterkte in de komende uren en de toekomst.
    Een ongelijke strijd heeft Jorrit moeten voeren en telkens gaf hij iedereen weer hoop dat zijn sterke lichaam en geest hem er doorheen zou trekken. Niemand verdiend dit en zeker niet jonge mensen die midden in het leven staan en net een gezinnetje hebben opgebouwd. Saar en Pip en Jet heel heel veel sterkte. Zo oneerlijk dat de meisjes zo n vreselijke leuke vader moeten missen. Onze kinderen en wij zelf hebben warme en leuke herinneringen aan Jorrit. Waarom is dat de meisjes niet gegund. Lieve Jorrit, de strijd is over, je hebt zo je best gedaan. Rust zacht gozer. Jan, jacqueline, brendan en Roisin. X x x x

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Brok in ons lijf, tranen over onze wangen, verdriet voor jullie, verdriet om Jorrit, zo erg...
    We denken aan jullie...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dit bericht wilde we niet lezen, woorden schieten te kort. Veel sterkte voor de famile.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dit bericht wilde we niet lezen, woorden schieten te kort. Veel sterkte voor de famile.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jorrit en familie, we kennen elkaar niet maar op een of andere manier ben ik op deze blog beland. Heel veel sterkte om deze periode door te komen. Er zijn geen worden voor. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zo stil,
    dat iedereen wel weet dat dit zo blijft,
    Voor altijd en voor altijd en een leven lang, het was,
    Zo stil,
    Dat iedereen het voelde in zijn lijf,
    Geen pen, die ooit nog dit gevoel beschrijven kan...... (Blof)

    Lieve Saar, Pip, Jet, Fedor, Tessa, ouders, schoonouders, familie, vrienden,
    Ik wens jullie alle kracht om dit afscheid te nemen, dit ongelooflijk oneerlijke verlies een plaatsje te geven en op de een of andere manier het leven zonder Jorrit te leven. Hij leeft altijd voort in die kleine meisjes, die veel te kort hebben mogen genieten van hun vrolijke vader!
    Er zijn geen woorden, die passen....
    Denk aan jullie en ben stil.....
    Mijke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lieve jorrit, lieve familie, ik heb geen woorden. Ik wil alleen laten weten dat ik aan jullie denk. Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ongelooflijk, wat een vreselijk nieuws!
    Zoals al eerder geschreven, woorden schieten te kort. Dat het nu zo ver is gekomen is werkelijk ongelooflijk!
    Wij wensen vader,moeder broer en zus en natuurlijk Zijn Saar en mooie meiden heel veel sterkte en kracht om deze o zo oneerlijke en zware tijd door te komen.

    Jorrit, je hebt een dapper strijd geleverd jongen en alles gegeven, het ga je goed, Rust zacht.

    Marc Maria en Daan Borger

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jorrit...wat heb jij geknokt man! Heb zo veel respect voor je! Fedor en Saar, heel veel sterkte vannacht..hij voelt zeker jullie aanwezigheid en liefde, daar twijfel ik niet aan! We denken aan jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. tranen...zo gehoopt dat Jorrit hier doorheen zou komen....
    Heel veel sterkte...
    Dionne en Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ik heb er geen woorden voor. Ik denk aan jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Lieve allemaal,
    En toen was het stil..... Tranen over mijn wangen.... Wat een strijd hebben jullie met zijn allen geleverd. Een ongelijke strijd... Lieve jorrit wat was je sterk, wat heb je gevochten. Rust zacht ......

    Dat je zoveel om iemand kan geven
    Zonder het zelf te bemerken
    Zoveel van iemand kan houden
    Zonder het volle besef er van te hebben
    Omdat je het 'geven om' en ' houden van'
    Als gewoon bestempelt

    Pas wanneer iemand wegvalt
    En niet meer in je leven is
    Dan voel je de liefde
    En ontdek je dat deze liefde niet gewoon was
    Maar juist zo heel speciaal en bijzonder....

    Heel veel sterkte en kracht voor jullie allemaal.

    Jw, Maud , Jesper en Lars



    Dat je

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Jeetje Jor wat hebben wij een respect voor je zeg. Wat heb jij geknokt, maar helaas niet de strijd gewonnen. Saar, PiP en Jet heel veel sterkte en kracht met dit enorme verlies. Rita, Bertus, Tessa en Fedor en verdere familie ook jullie wensen we heel veel sterkte en kracht met dit enorme verlies en uiteraard iedereen die Jorrit een warm hart toedraagt. Jorrit wat hebben mijn meiden altijd leuke tennisles van je gekregen en wat vond je het ook gezellig als ik als ouder iedere week kwam kijken en we ff een gezellig praatje hadden. Je bent en blijft een TOPPER. Fedor jou wil ook ontzettend bedanken voor het bijhouden van deze blog. Fijn dat je ons op de hoogte hebt gehouden hoe het proces verliep. Helaas hadden we beter nieuws willen lezen. Dikke kus en heel veel knuffels voor jullie allemaal. Michel, Bianca, Djoni en Kyara

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een groot verdriet...voor Saar en hun dochters, voor de familie, voor zijn trouwe vrienden.... De wereld is zonder hem een stukje minder kleurrijk. Heel veel sterkte gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Lieve Jor ,je hebt een verschrikkelijk oneerlijke wedstrijd verloren,maar een kanjer blijf je in onze gedachten !!

    Saar en de meiden, fam Denkers , fam vd Kruk ongelooflijk veel sterkte gewenst

    Liefs Natasja &Lisenka Boon

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Lieve Jor, je hebt gevochten als een leeuw..!! We zullen je nooit vergeten...

    Kus van ons... X

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een kanjer, wat een knokker....zo oneerlijk...voor altijd in vele harten

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Beste jorit en fam
    Wij zijn in de zelfde straat opgeroeid. Hebben gevoetbal ( vaak van je verloren) hutten gemaakt geturnt ( toen ook nog vaak van je verloren) ik heb daar de afgelopen tijd bij het lezen van dit treurige verschrikkelijke verhaal strijd die jij hebt mee gemaakt vaak aan terug gedacht. Later toen we allebij ons eigen weg gingen kwamen we elkaar af en toe tegen en dan maakte we altijd even een praatje.
    Jij bent een top gozer.
    Ik wil jou hele fam heel veel sterkte wensen ook namens me vrouw.
    Groetjes nigel anita en ris aalbregt

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Geen woorden voor! Wij wensen iedereen veel sterkte toe in deze moeilijke tijd. Wij denken aan jullie. Miranda en Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Jorrit...je zal altijd in mijn herinnering blijven als de joviale, energieke, sympathieke en prettige oud-teamgenoot, leeftijdsgenoot en ook achter de bar en draaitafel was je een genot.Ik waardeerde je enorm en nog steeds. Eigenlijk was en ben je gewoon een voorbeeld en inspiratiebron voor me. Je had ook een gezonde dosis humor. Amper 3 maanden geleden zaten we nog grappen en grollen te maken op een sociaal medium ondanks je benarde situatie. Ongelooflijk; wat een kracht. Je zal altijd in mijn gedachten blijven, vriend. Ik wens je directe omgeving veel kracht toe met dit grootse verlies. Lieve Jorrit..I wsh we'll once meet at the other side.. te quiero amigo..

    Sebastiaan van Dijk

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Jorrit, wat was deze strijd oneerlijk en wat heb jij geknokt! Nu is het stil... heeeel stil!!! Jouw lieve lach, je spontane gezicht en die altijd vrolijke blik, jemig wat zal je gemist worden!!! Wij zullen je in ieder geval nooit vergeten!

    Lieve familie en vrienden heel veel sterkte met dit grote verlies!!!

    Veel liefs Ron, Pamela en Kyan van Oosten

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ongelooflijk oneerlijk.. Jor, je bent een topper! Alle sterkte & kracht voor de familie om dit te dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ooit las ik 'de mooiste bloemen worden als eerste geplukt'. Hoe wreed dat nu weer blijkt dat er zoveel waarheid in dat stomme zinnetje zit. Zo'n onwijze lieve, leuke, grappige, vrolijke, geliefde goedzak... Ik snap het helemaal dat ze die 'daarboven' of waar dan ook graag zsm bij zich hebben, maar juist op deze wereld zijn mensen als Jorrit zo nodig, vooral voor jullie als familie natuurlijk. Sorry, ik heb werkelijk geen idee hoe hier zinnig op te reageren... Alleen nog even dit: lieve Fedor, wat een gouden broer ben jij. Hoe prachtig, eerlijk en vol liefde heb je ons allemaal meegesleept in deze rollercoaster from hell. Ik hoop dat jullie heel veel troost en liefde vinden bij elkaar en samen die positieve spirit van jullie Jorrit hoog houden, en die zo ook door mogen geven aan Jet en Pip. Met zoveel fans zal het ze in ieder geval aan mooie, grappige en inspirerende verhalen over hun papa niet ontbreken. Schrale troost, maar beter dan schraal wordt het niet, helaas... Veel liefs, Britte Kramer

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Balletje trap, spelen in de duinen, naar ons eerste concert ( Dogeatdog) en stoer crowdsurfen, patat uit de frituur op zondag met je hele familie, de gastvrijheid van Rita en Bertus, voetballen ( ja Jorrit, ik durf toe te geven dat je beter was), casettebandjes van Fedor pikken want hij had coole muziek, slaapfeestjes, hutten bouwen met RJ Diks, Bertus die DENKERS!!! brulde als je weer niet had geluisterd, sneeuwballen gooien tegen ramen totdat de buren schreeuwend naar buiten kwamen en jij al lang weg was gerend, etc etc. Tijdens de middelbare school zijn we allebei onze eigen weg gegaan en is ons contact verwaterd. Zo gaat dat. Via Hyves en later Facebook kwam ik je weer 'tegen'. Vond het ook onwijs leuk om je weer even te 'spreken' en te zien en horen hoe het met je ging. Het grappige was dat je eigenlijk nog steeds dezelfde Jorrit was als toen; zo positief, vol vreugde & energie. Dat uitgerekend jou dit overkomt, heeft me diep geraakt. Je blog heb ik dagelijks gevolgd en elke tegenslag liet me niet los....
    Lieve Jorrit, via deze weg, wil ik je danken voor de fijne jeugd, je warme vriendschap en mooie herinneringen... DENKERS (!!!!), het ga je goed! X

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik kan nog steeds niet geloven dat ik niet weet waar ik moet beginnen, mijn naam is Juan, ik ben 36 jaar oud ik kreeg de diagnose genitale herpesziekte, ik verloor alle hoop in het leven, maar net als alle andere zocht ik nog steeds naar een genezing zelfs op internet en daar ontmoet ik Dr. Ogala ik kon het eerst niet geloven maar ook mijn schok na enige toediening van zijn kruidengeneesmiddelen ik ben zo blij om te zeggen dat ik nu genezen ben ik moet dit wonderbaarlijke delen ervaring, dus ik zeg tegen alle anderen met genitale herpesziekten, neem voor een beter leven en een beter milieu contact op met Dr ogala via e-mail: ogalasolutiontemple@gmail.com je kunt ook bellen of WhatsApp +2348052394128

    BeantwoordenVerwijderen